fredag 13. april 2007

Klarer det selv...

I det siste har Jakob plutselig blitt veldig stor, i allefall synes han det selv. Det er litt over to uker til han blir 3 år og det gleder han seg VELDIG til. Men fordi han er bltt så stor vil han gjøre det meste selv, og han er faktisk blitt flink til så masse.

Han kler på seg selv, går på do selv (selv om han ikke har sluttet helt med bleie), han setter på tv og dvd spiller selv, (og stiller faktisk inn filmene han vil se på rett språk med fjernkontrollen) smører maten selv, åpner kjøleskapet og finner det han vil ha selv (ikke alltid like vellykket...), lager kakao selv og masse annet, Han har også begynt å lære opp Paal til forskjellige ting. Han har lært ham å gå, (tror han i allefall ;) .. ) og holder fortiden på å lære ham å snakke.







Her synes Jakob at jeg brukte for lang tid i telefonen (sikkert med karoline...) så da laget han ferdig kveldsen sin selv. Riktig nok med hele armen oppi sjokadeboksen..



Paal vil også gjøre masse selv. Han liker veldig godt å spise middag selv, og det får han lov til selv om vi må skure ned kjøkkenet hver gang













Sikkert ikke lenge før Jakob har laget små symfonier. Mozart begynte visst på denne alderen









Han er en racer på PC og kan de fleste bokstavene på tastaturet.
"Dette er bestemor sin bokstav, og dette er pappa sin, samme som Emma sofie har"




Ikke alltid like lett å kle på seg, men han gir ikke opp så lett.




Bake er også veldig gøy selv om mesteparten av deigen går i magen og ikke i ovnen











Må passe litt på så ikke Paal forsvinner i oppvaskemaskinen sammen med fatene....








6 kommentarer:

elin1976 sa...

Så herlige unger.
Jeg har også alltid hatt en selvhjulpen dame ....og ikke så veldig selvhjulpen mann (he he). Hun er flinkere til å rydde enn han og forstått det at hvis ingen andre rydder så må mamma og da blir mamma sur og det liker ikke prinsessa. Så i ukepenge avtalen har jeg tilføyet. Opphenging av hennes ute klær, ta bort tallerkenen etter hun har spist og skittne klær skal i skittentøys kurven.

Kommer nok til å bli litt flere ting på listen etter hvert men jeg er strålende fornøyd med det hun gjør nå for tiden.

Det er verre med han som tror at kjøkkenøyen og kjøkkenstolene er kleskap, at å rydde inn etter seg betyr at ketchup, brød og andre tørr varer ikke teller og man kan banne på at hvis jeg har vasket badet så må ban bare barbere seg den dagen.
("Nå er det så fint og rent rundt vasken - slik kan vi ikke ha det jeg må søle litt med skjeggestubber og vann slik Elin ikke blir arbeidsløs" he he) Ha en flott fredag:O)

Cathrines blogg sa...

Så søte de er! Det er kjekt at de blir større, men de er jammen god når de er sm også. Hver alder har sin sjarme....( den er ikke alltid like lett å finne hos tenåringer ) Jeg spurte om Elias kunne slutte å vokse nå, men svaret var greit, mamma, du skal få kose med meg uansett hvor stor jeg blir...."smelte"

FRUV sa...

Elin det kunne høres ut som vi var gift med samme mann:) tror rett og slett noen menn ikke ser rotet og skiten rundt seg!!! Da er det greit å få unger som skjønner litt mer. Vi får oppdra dem godt så de blir flinke med sine egne familier når de blir store!

@afjo72 sa...

Så utrolig koselige bilder!! To stooore små sjarmører du har. :o)

Og det med mannen...hrmf...ja, der må jeg bare henge meg på...

Ha en finfin fredag og en deilig helg! :o)

[morgrethe] sa...

Lo godt av kommentarene over. *smil* Så søte smågutter du har, fikk litt "flashback" av innlegget ditt. *he he* Men må innrømme at eggstokkene vibrerer ikke, synes det er helt greit at ungene begynner å bli store. Viktig å dokumentere "klare-selv" perioden, for de blir fort store og en glemmer hvordan det var. Takk for kommentarene på innleggene mine, det er alltid så hyggelig. God helg til deg, og kos deg med guttene dine (både den store og de to små).

åsemor sa...

Koselige bilder av ungene dine,to flinke gutter "he he"
Vår eldste fyller 21 år i dag, men vi har et identisk bilde av ham tatt i kjøkkenskapkarusellen for 20 år siden.

Ha ei fortsatt fin helg.
Er det greit at jeg linker deg?